Historie

Freestyle slalom jako sport jednotlivců existuje již delší dobu. V roce 2008 se stal průom na světové scéně vznikem mezinárodního seriálu závodů World Slalom Series. Závody, které patří do tohoto seriálu, dávají jezdcům dle umístění určitý obnos bodů a jezdci se tak mohou napříč celým světem srovnávat. Dalším významným milníkem byl konec sezóny 2013, což bylo vlastně ukončení páté sezóny seriálu. V tuto chvíli se hodně lidí podívalo zpět jak a kam se tento sport posunul a hodnotilo se. Mezi největší velmoci na světě patří Čína, Jižní Korea, Francie, Rusko, Polsko, Španělsko a Itálie. Všechny tyto země pořádají velké množství závodů na svém území, mají zástupce v top10 na světě a obrovskou základnu fanoušků a nadějných mladých talentů.

ofs1

 

Výběr bruslí

Existují dva typy specializovaných bruslí. Jedny jsou určené na street nebo urban a jde v nich především o hmotnost a pevnost skeletu. Bota je nejčastěji vyrobena z plastu. Tyto brusle jsou vhodné i pro začátečníky na freestyle slalom. Druhý typ jsou slalomové brusle, které se dnes vyrábí s velkým podílem uhlíkových komponentů nebo sklolaminátu, které při nižší hmotnosti poskytují větší pevnost a lepší reakce brusle na jemnou motoriku nohou. Nůž (frame, blade) je vyráběn nejčastěji ze směsí hliníku, případně s přísadami hořčíku, přičemž délka nože se snaží být co nejkratší kvůli snadné ovladatelnosti - standardní velikost nože při velikosti boty nad 42 je 243 mm. Kolečka se používají ve větších tvrdostech než obyčejná fitness kolečka. Ideální tvrdost je 85A a slalomová kolečka by měla mít lehký skluz na hladkém asfaltu, kterého docílíme právě výběrem koleček s kvalitní směsí. Pokud tomu není uzpůsoben nůž, tak se na bruslích používá tzv. "banán" (rockering) použitím menších koleček vepředu a vzadu. Toto je další věc, která přispívá k dobré manévrovatelnosti brusle.

Disciplíny

Freestyle bruslení je obecný pojem, který pod sebou zahrnuje několik dílčích soutěžních nebo rekreačních disciplín. Standardní rozteč mezi kelímky je 80 centimetrů. Další rozměry jsou 120 a 50 centimetrů. V řadě je vždy 20 kelímků, pouze v případě rozteče 120 centimetrů je to 14 kelímků. Následující disciplíny jsou závodní z toho pouze freestyle jump není zařazen do světového žebříčku. FS Battle a FS Classic se v žěbříčku počítají dohromady jako "freestyle slalom".

Freestyle slalom battle

Při battlu se jezdci dle pořadí ve světovém žebříčku rozdělá do skupin o čtyřech. Z každé skupiny postupují dva jezdci a celý závod má formu pavouka. V každé „battle skupině“ má jezdec dvakrát 30 sekund na to, aby rozhodčím ukázal co nejtěžší technické triky. Tato disciplína preferuje především technickou obtížnost, variabilitu a provedení triku.

Freestyle slalom classic

Classic funguje na podobném principu jako závody v krasobruslení. Jezdec má 105 až 120 sekund na předvedení připravené choreografie na hudbu. Opět je zde důležitá technická obtížnost triků, ale velké slovo zde má i rytmus, melodické prvky a celkový umělecký projev jezdce. V classicu musí jezdec projet všechny kelímky na závodní ploše. Další penalizaci může jezdec dostat za nedodržení časového limitu, shozené kelímky nebo pád.

Speed slalom

Speed spočívá v jízdě na jedné noze řadou 20ti kelímků o rozteči 80 centimetrů. Jezdec startuje na povel rozhodčího. Po dvoukolové kvalifikaci se jezdci rozdělí do pavouka po dvou a jedou se finálové jízdy, které se jedou formátem BO3 („na dva vítězné“). Při jízdě jsou penalizovány shozené a minuté kelímky.

Freestyle slides battle

Slide je podle pravidel definován jako způsob zastavení kdy alespoň jedna brusle svírá se zemí tupý úhel ve směru pohybu (jezdec musí jít bruslí proti pohybu, ne ji táhnout za sebou). U slidů se hodnotí vstupní rychlost do slidu, rovnováha během provedení slidu, délka slidu a to, jestli jezdec zastaví až do statické pozice.

Freestyle jump

Skoky se dělí na high jump (skok z rampy) a free jump (skok z jízdy). Všichni jezdci mají na určenou výšku jeden ostrý pokus a poté jeden opravný. Laťka se mezi koly zvedá o 5 centimetrů. Rozhodčí vždy poté určí hranici od které se laťka zvedá pouze po centimetru – to závisí většinou na zdatnosti závodníků.